Microsoft stopt per oktober met de basisondersteuning voor Windows Server 2012. Hiervoor in de plaats komt de extended support. Deze extra ondersteuning blijft nog vijf jaar beschikbaar.  Daarna stop de volledige ondersteuning van Windows Server 2012 net als bij Windows Server 2008. Hiervoor beëindigt Microsoft de volledige ondersteuning al in 2020.

Wat zijn de gevolgen van het beëindigen van basisondersteuning voor Windows Server 2012, en welke acties kunt u ondernemen?

Upgrade naar Windows Server 2016

De komende tijd is er nog geen reden voor paniek. De belangrijkste updates blijven gewoon binnenkomen en als er geen extra ondersteuning nodig is, is er niets aan de hand. Toch is het verstandig om verder vooruit te kijken. Maakt u nog gebruik van een ouder OS (2008 of 2012) dan adviseren wij u om een migratiepad te gaan plannen.

Bij CommITment zijn we hier vanzelfsprekend al druk mee bezig. Niet alleen met het plannen maar ook met het uitvoeren. Zo zijn we druk doende om op ons eigen private cloud platform alles te migreren of te vernieuwen.

Hoe werkt versie ondersteuning Windows server ?

Gewoonlijk beëindigt Microsoft de basisondersteuning en doorontwikkeling vijf jaar na de introductie van een besturingssysteem. De verlengde ondersteuning volgt de basisondersteuning op. Deze periode van verlengde ondersteuning duurt ook vijf jaar. Gedurende deze vijf jaar worden er geen nieuwe functionaliteiten meer toegevoegd. Verder kan je alleen nog betaalde ondersteuning afnemen. Dit geldt alleen wanneer je hiervoor tijdig een contract hebt afgesloten.

Dit  betekent dat Microsoft aan het einde van de periode van basisondersteuning stopt met het toevoegen van nieuwe functionaliteiten en een einde maakt aan de gratis ondersteuning. Een actueel overzicht met data Windows Server productondersteuning vind je hier.

Bugfixes en patches

Het beëindigen van de basisondersteuning betekent overigens niet dat Microsoft geen updates meer uitbrengt. Voor beveiligings- en betrouwbaarheidsproblemen blijft Microsoft bugfixes en patches uitgeven.

Aan het einde van de extended support komen ook de beveiligings- en betrouwbaarheidspatches te vervallen.

Wat is het verschil tussen de basis en verlengde ondersteuning?

Tijdens de basisondersteuning ontvangen gebruikers beperkte, gratis ondersteuning. Gedurende deze periode kunnen gebruikers verzoeken indienen voor het aanpassen of toevoegen van nieuwe functionaliteiten. Wanneer Microsoft een dergelijk verzoek goedkeurt, wordt deze verwerkt in een update.

Zodra een product van mainstream (basis) naar extended (verlengde) ondersteuning overgaat, wordt de ondersteuning beperkt tot zelfbediening en betaalde opties. Onderstaande tabel laat het verschil tussen de basis- en verlengde ondersteuning zien.

Verschil basis en verlengde ondersteuning windows server - CommITment cloud computing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin op tijd

Hoewel er voor de korte termijn nog geen reden voor paniek is, raden wij u aan om op tijd te beginnen. In ieder geval door tijdig te starten met het opstellen van een migratieplan. Hiermee krijgt u tijdig inzicht in de impact van de migratie, en voorkomt u dat op termijn hals over kop over moet op de nieuwe versie. Dit laatste is nooit verstandig aangezien daardoor de risico’s op onvoorziene omstandigheden toenemen.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de upgrade naar Windows Server 2016, neem dan contact met ons op. Dit kan via e-mail sales@commitment.nl of per telefoon op nummer 030-2760349. We helpen je graag!

 

 

Share This